Friet in de kliniek – boek review

Vandaag deel ik mijn review over het boek ‘Friet in de Kliniek’ geschreven door Marit Brugman. Friet in de Kliniek is een autobiografisch boek over de strijd van Marit met de eetstoornis anorexia. Hierin verteld ze over haar tijd met de ziekte, hoe ze in de kliniek kwam en hoe ze is hersteld van haar eetstoornis.

Ik kwam op het boek ‘Friet in de kliniek’ omdat ik op Marit haar youtube account stuitte. Ik bekeek een paar van haar video’s en kwam al snel bij een video van haar waarin ze vertelde over haar eetstoornis. Ik werd geïnspireerd door haar verhaal en kwam erachter dat ze een boek had geschreven. De zomervakantie naderde en ik nam het boek mee op vakantie. Ik had al een aantal boeken over anorexia gelezen, maar werd er vaak erg verdrietig van en voelde me hopeloos erdoor. Ze waren erg negatief en gaven me geen hoop voor herstel. Toen ik begon aan Marit haar boek was ik direct geboeid, ze heeft een grappige schrijfstijl en maakt door zelfspot het boek wat ‘luchtiger’. Natuurlijk is een eetstoornis niet luchtig, maar dat ze zo terug kan kijken op hoe ze met bepaalde dingen omging in haar ziekte, gaf me een goed gevoel: het betekende dat ze echt hersteld was. Ik herkende enorm veel in haar verhaal en besefte me al vrij snel dat haar keuze voor de kliniek, de juiste was. Niet alleen voor haar, maar ook voor mij. Ik had het boek zo uit en heb toen op vakantie meteen de keuze gemaakt om te kiezen voor de kliniek. Zie de blog daarover hier.

Aangezien haar nieuwe versie van het boek nog maar net verschenen is en ik dit boek een van de weinige boeken over eetstoornissen vind die écht goed een eetstoornis laat zien, ( en natuurlijk omdat mijn keuze voor de kliniek het gevolg is van het lezen van haar boek )wil ik mijn review over haar boek met jullie delen.

Friet in de Kliniek vind ik een echte aanrader, vooral als je zelf nog in je eetstoornis zit kan dit echt enorm helpen, je zal veel herkenning vinden in haar verhaal. Ook mijn gezin heeft het boek gelezen en kregen opeens veel meer inzicht in hoe een eetstoornis ( en daarbij dus ook de mijne ) nou eigenlijk echt in elkaar zit. Wanneer je zelf meer over een eetstoornis af wil weten is het ook echt een fijn boekje: het is niet lang en leest lekker door, je krijgt een beter beeld van hoe iemand met anorexia leeft en krijgt begrip voor de ziekte.

Mocht je benieuwd zijn naar het boek? Dan kan je het boek hier eventueel kopen.

Liefs,

Anne Dore