Vakantie!

Ik ben deze week weer even thuis van twee kleine vakanties. Ik ga jullie wat vertellen hoe ik deze vakanties heb ervaren en wat ik heb gedaan. Veel leesplezier!

Ik wil van kinds af aan al reizen, het liefst een wereldreis. Mijn ouders, oma en opa zijn op heel veel plekken al geweest (zelf heb ik ook altijd wel iets met Azië gehad, terwijl ik er nooit ben geweest). Ze hadden altijd zulke prachtige verhalen en dat wilde ik ook ervaren. Helaas heeft mijn eetstoornis veel roet in het eten gegooid en ben ik nooit op vakantie geweest met vriendinnen, dit jaar is dat anders.

Mijn vader en zusje zijn maandag 31 juli vertrokken naar Frankrijk. Ik ben toen nog 2 dagen alleen thuis geweest. Het was eigenlijk best wel erg fijn om alleen te zijn, je eigen ding doen op je eigen tempo. Ik was rustig en ontspannen. Woensdags had ik therapie en daarna ben ik door gegaan naar een vriendin A. Ik ben daar voor het eerst(!) blijven slapen. Dit is best wel bijzonder, want ik ben nog nooit bij haar thuis geweest, ik ken haar familie niet en ik ken haar nog niet heel erg lang, dus dat was echt wel een overwinning.

AntwerpenAntwerpen De donderdag daarop zijn we met z’n tweetjes naar Antwerpen gereisd met het OV. We zouden daar twee daagjes samen doorbrengen. Toen we over de grens waren werd ik opeens vrolijk, opgelucht en blij. Ik was aan het reizen! Zelfstandig met een vriendin. Mijn eerste jaar dat ik zonder ouders wegga. Wow, wat is dat bijzonder. Eigenlijk best apart, twee meiden met een eetstoornis gaan samen op vakantie. Maar! Het is goed gegaan. We hebben erg goede, leuke en ook serieuze gesprekken gevoerd. Veel gewandeld (en in winkels gekeken, want ja, er zijn veel winkels), naar de dierentuin geweest en genoten. Natuurlijk zijn we ook uitdagingen aangegaan. Ik voelde wel de druk om extra mijn best te doen en dat vertelde ik haar, maar ze zei dat ik bij mezelf moest blijven en moest kiezen wat goed voelde. Dat heb ik gedaan en het zorgde ervoor dat ik me beter voelde. Als we iets vervelend vonden aan elkaars gedrag, qua eetstoornis, of we waren gedachtes aan het invullen zeiden we dat tegen elkaar en probeerden we elkaar te steunen en te helpen.

Vrijdag heb ik iets voor mezelf gekocht. Ik houd wel van souvenirs, maar niet van die standaard dingen. Ik heb voor mezelf een boek gekocht. IMG_2303Ik wilde er een mooi notitieboekje bij kopen, maar ik vond het te duur worden. A zei tegen mij dat als ik het erg mooi vond, ik het moest doen, ik heb er immers hard voor gewerkt. Ze had gelijk. Ik heb hard gewerkt, ik ben erg vooruit gegaan en ik mocht wel eens wat extra’s kopen. Dus ik heb het toch maar gekocht. Ik heb mezelf een beetje mogen verwennen deze vakantie.Vrijdagavond ging A terug naar huis. Ik heb haar naar het station gebracht en samen kochten we daar een pasta om mee te nemen. Erg lekker. Toen ze weg was heb ik mijn pasta in het hotel opgegeten en ben ik in mijn eentje daar gebleven. Hier begon het avontuur.

Frankrijk Zaterdag 5 augustus ben ik op tijd opgestaan. Ik heb in het hotel ontbeten en, stiekem, wat broodjes meegenomen voor mijn lunch. Ik ben niet veel later naar het station gelopen met mijn grote rugzak. Ik ging voor het eerst, in mijn eentje, naar een ander land reizen. Ik ging eerst met de Thalys, toen met de RER, de metro en de intercity. Toen ik op de bestemming aankwam was ik zo trots, emotioneel en blij. Ik kan dit gewoon doen. Ik heb het gedaan. Ik ben zo ver gekomen dat ik zelf heb kunnen reizen.

We stonden dit jaar weer eens op een camping met onze vouwwagen. Ik ben heel erg van het kamperen, ik vind dat echt leuk. Ik houd alleen niet zo van spinnen haha… De camping was niet ver van Clermont-Ferrand vandaan. Dit betekent dat we in het Centraal Massief stonden van Frankrijk. Hier staan eigenlijk heel veel dode/slapende vulkanen, maar er zijn ook ontzettend veel bossen, meren en dieren.

We hebben best veel gedaan. Zondag zijn we naar een vulkaan, de Puy de Dôme, gegaan, het was lekker weer. De vulkaan is in totaal 1464 meter hoog. Omdat mijn conditie nog niet geweldig is en ik nog weinig kracht heb in mijn benen, zijn we met een treintje naar de top gegaan. Hoe hoger we kwamen, hoe dichter we bij de boomgrens kwamen. Boven aangekomen was het fris, vanwege de hoogte staat er veel wind en dan is het best koud. Wat was ik blij dat ik mijn vest en een driekwart broek had aangedaan. Het uitzicht was prachtig, we zagen een rij van vulkanen achterelkaar, veel bossen en open plekken. We zijn nog verder naar boven gelopen en daar waren parapenters bezig. Ik wilde het wel graag doen, maar het is best prijzig. Dus dat werd hem niet.

Niet lang daarna zijn we weer naar beneden gegaan met de trein en toen zijn we naar Lac de Guéry, een meer, gegaan. We zijn daar gaan wandelen. Ik vond het zo fijn om te doen. 4.3 km lang en door dat we moesten klimmen, afdalen en wandelen hebben we er 2 uur over gedaan. Het was echt geweldig! Ik kon echt genieten. Op het eind van de route werd ik emotioneel. Ik ben zo dankbaar dat ik dat allemaal kan doen zonder aan compenseren of afvallen te denken. Mijn lichaam kan het eindelijk aan! Ik kan weer fatsoenlijke afstanden lopen!

frankrijk 1Maandag zijn we naar een andere vulkaan, de Puy de Sancy, gegaan. Die is hoger dan de Puy de Dôme, hij is namelijk 1885 meter hoog. Hier was het uitzicht weer geweldig mooi. Je zag in de verte regenwolken. De afdaling hebben we te voet gedaan, ook dat was leuk! Vaak uitglijden door de steentjes, maar net niet vallen, lachen om een meisje die de grootste lol heeft en meerdere keren valt en doorgaat, af en toe stilstaan en genieten van het uitzicht en bliksemflitsen die door de lucht gaan en een goed pad vinden om ‘veilig’ af te dalen.

Dinsdag hebben we het rustig aan gedaan en zijn de naar een dorpje Le Puy en Velay gegaan. Daar was ook een live bandje die jazz-muziek speelden en daar werd ik vrolijk van. Ik had zin om te dansen en ik werd er erg vrolijk van.

Woensdag ’s Middags zijn we naar Grotte de la Pierre de Volvic gegaan. Dat is een nagemaakte grot en daar konden we naar binnen. Dit was wel anders dan andere grotten die ik heb meegemaakt. We moesten langs beeldschermen lopen en dan gingen we met z’n allen een verhaal bekijken over de grotten en het halen van water uit de grotten van Volvic. Het bezoek was korter dan verwacht, dus zijn we daarna nog naar Clermont-Ferrand gegaan. Daar hebben mijn zusje en pappa het park en een zwarte kathedraal, echt waar zwart, laten zien.

Donderdag Dit was de laatste dag. We zijn in een stuk naar huis gereden.

Dit waren echt twee goede vakanties. Beter dan de vorige jaren met veel eetstoornis. Ik kan beter de spanning bij de anderen laten, ik kan lachen, en dan ook zo goed dat ik mijn thee uit moest spugen, wandelen en genieten. Het was een geweldige ervaring. Nog 1 vakantie en dan begint mijn studie!

Veel liefs Rianne

Advertenties

2 thoughts

1. Lekker bezig Rianne! Fijn dat je hebt kunnen genieten en bezig bent zelfstandig te worden. Dat komt vast goed als je straks in Nijmegen woont. Je bent zo veel verder dan het gebroken meisje wat ik vorig jaar in de kliniek aantrof! Supertrots op jou en nog een hele fijne vakantie!